, view = metaData.view != null ? string.Join("|", metaData.view) : null})

Заборона "Дождя" в Україні: що думають в Європі

784

"Навіть якщо Національна рада знайшла деякі формальні порушення українського законодавства, ніщо за міжнародним правом не виправдовує настільки жорстких заходів", - прокоментував у паризькому офісі міжнародної неурядової організації "Репортери без кордонів" глава відділу Східної Європи та Центральної Азії Йоганн Бір (Johann Bihr). На його думку, реакція української сторони на можливі порушення з боку "Дождя" виявилася надмірною. "Ми переконані, що можна було б знайти й інше рішення, і закликаємо регулятора знову дозволити "Дождю" мовити на території України", - додав експерт.

Між двох вогнів

У заяві Нацради, опублікованій після засідання в четвер, йдеться, що російський телеканал неодноразово порушував вимоги закону України "Про телебачення і радіомовлення". Зокрема, у його ефірі демонструвалися карти, на яких Крим був позначений частиною російської території.

Утім, на думку представника Німецького союзу журналістів Гендріка Цернера (Hendrik Zorner), це не виправдовує заборону "Дождя" в Україні. "За всіх проблем і протиріч, які існують між двома країнами, у такій демократичній державі як Україна мовлення російського телеканалу повинно бути можливим. Це - частина свободи ЗМІ, яка повинна діяти і там", - пояснив він.

З ним згоден і Йоганн Бір з "Репортерів без кордонів". Він переконаний, що українській владі "варто проявити здоровий глузд і розуміння". На думку експерта, не варто забувати, що телеканал "Дождь" зареєстрований в Росії: "Якби "Дождь" показав карту, на якій Крим був би частиною України, він би вже давно перестав існувати".

На думку співрозмовника DW, українській владі слід було б взяти до уваги той факт, що "Дождь" неодноразово називав дії Росії в Криму анексією і незалежно висвітлював події в Україні. "Доступ українського населення до цього телеканалу служив мостом між жителями двох країн, що дозволяє знизити ступінь недовіри, викликаної війною", - резюмував Бір.

Російським ЗМІ в Україні не раді

Серед інших порушень "Дождя", які перераховані в заяві Нацради, - популяризація російських правоохоронних органів у показаних телеканалом фільмах "О чем еще говорят мужчины" ("Про що ще говорять чоловіки") і "Быстрее, чем кролики" ("Швидше за кроликів"), а також порушення українського рекламного законодавства.

Утім, "Дождь" - не перший телеканал, який зіткнувся з проблемами у роботі в Україні. Серйозні обмеження відчувають багато російських ЗМІ, додає Бір. Він нагадав, що українська влада вже заборонила мовлення багатьом іншим російським телеканалам, а російським журналістам регулярно відмовляють у в'їзді в Україну.

"Ми розуміємо, що в умовах війни українська влада змушена протистояти російській пропаганді, але наслідки цієї боротьби - наприклад, створення в Україні міністерства інформації - викликають серйозне занепокоєння", - констатував Бір. Він також зазначив, що в українському суспільстві існує велика спокуса використати боротьбу з російською пропагандою для обмеження плюралізму думок: "Це - небезпечна ситуація, і ми очікуємо, що українська влада буде захищати свободу ЗМІ і плюралізм, а не обмежувати їх".

Співрозмовники DW відзначили, що ситуація зі свободою слова в Україні залишається досить складною. "Ми, на жаль, мусимо констатувати, що в Україні немає стовідсоткової свободи ЗМІ", - підкреслив Цернер. Україна посідає 107-е місце зі 180 у щорічному рейтингу свободи ЗМІ "Репортерів без кордонів". Серед проблем, які називає Йоганн Бір, - брак редакційної незалежності, особливо на телеканалах, які переважно обслуговують політичні та економічні інтереси олігархів, а також безкарність за напади на журналістів.

"Смішна" реакція Росії

Тим часом російські чиновники засудили заборону мовлення "Дождя" на території України. Речник президента РФ Володимира Путіна Дмитро Пєсков назвав його "продовженням деструктивної лінії" української влади. Офіційна представниця російського МЗС Марія Захарова заявила, що дії Києва щодо телеканалу - "парадоксальний акт цензури". Вона також пообіцяла поінформувати ОБСЄ стосовно заборони "Дождя" в Україні.

Реакція російської сторони на відключення "Дождя" "дуже смішна", враховуючи, що сама російська влада чинила на телеканал жорсткий тиск, вважає Йоганн Бір. Він нагадав, що в Росії телеканал ще в 2014 році вимкнули від мереж основних супутникових і кабельних операторів. "Відтоді "Дождь" переживає скрутні часи, він втратив багатьох рекламодавців, втратив свій офіс, - констатував Бір. - Тому якщо російська влада настільки стурбована свободою ЗМІ і можливістю мовлення "Дождя", вона спочатку повинна дозволити йому вільно мовити в Росії . Тоді було б справедливо критикувати дії інших країн".

Читайте всі новини по темі "Deutsche Welle" на сайті "Обозреватель".

Приєднуйтесь до групи "УкрОбоз" на Facebook, читайте свіжі новини!

Наші блоги