УкраїнськаУКР
EnglishENG
PolskiPOL
русскийРУС

Навіщо Росії інформаційна війна проти Грузії?

Навіщо Росії інформаційна війна проти Грузії?

Судячи з повідомлень російського телебачення, Грузія - недружнє нам держава і замишляє погане. Судячи з висловлювань в Инопресса Михайла Саакашвілі, в Грузії про Росії думають приблизно так само.

Це що - інформаційна війна між двома країнами? Чи можна порівняти телебачення двох країн? Хто керує грузинським ТВ?

За відповідями ми звернулися до компетентній людині. Відомий соціолог Всеволод Вільчек багато працював на телебаченні. Був першим заступником генерального директора ОРТ, очолював службу соціологічного аналізу НТВ, ТВ-6 і ТВС. Про грузинському телебаченні знає не з чуток - керує творчою частиною грузинського каналу "Імеді", що належить ще однієї знакової постаті російського ТБ - Бадрі Патаркацишвілі.

- Всеволод Михайлович, чи можна порівнювати телебачення Росії і Грузії?

- Як казав один із засновників НТВ Ігор Малашенко, телебачення - функція грошей. Російський ринок телевізійної реклами становить близько двох мільярдів доларів, а грузинський - вісім мільйонів. Це непорівнянні речі. Звідси непорівнянні можливості телебачення - і технічні, і творчі. Крім того, хоча грузини і талановитий народ, але з кадрами є проблеми. Звідси і рівень: грузинське телебачення набагато провінційним російського. Інша справа - його тональність, загальний рівень. Міністр оборони Росії Сергій Іванов - по-моєму, кращий телекритик Росії - якось заявив, що телебачення займається дебілізацією населення. Так от, грузинське ТБ, слава богу, поки що цим не займається. Я кажу про загальний рівень інтелігентності.

- Які критерії свободи слова по-грузинськи?

- Штабом грузинської революції став перший незалежний комерційний канал "Руставі-2". Він вів до влади єдине національний рух, займався пропагандою і був надзвичайно тенденційний навіть у прогнозах погоди: "Зараз в Тбілісі дощ, але до шести годинах, коли почнеться мітинг, буде сонячно". "Руставі-2" спалив себе на очах суспільства, але досяг мети - Шеварднадзе скинули. І зараз уряд Грузії стурбоване реабілітацією каналу, йому потрібен медійний ресурс. Тому "Руставі-2" дозволена критика уряду, навіть дозволено "покусувати" президента. Це робиться спеціально, щоб відновити довіру до каналу.

А іншим каналам після трояндової революції стало складніше. Сьогодні в Грузії два великих канали - "Руставі-2" і канал Бадрі Патаркацишвілі, на якому я працюю, "Імеді" (по-російськи "надія"). Він більш лояльний до Росії і не був політичним гравцем під час революції. Я здійснюю творче керівництво "Імеді", не втручаючись в грузинську політику. Хоча знаю про існування табуйованих фігур і тем.

- Що це за теми і ким вони табуируется?

- Адміністрацією президента. Це ж маленька країна, Саакашвілі сам може подзвонити і висловити своє ставлення. Головне табу - не можна чіпати президента. Він самолюбна людина. Але волі на грузинському ТБ все ж таки більше, ніж у Росії.

- У Грузії дивляться російське телебачення?

- Так, звичайно. Частка російського мовлення - 20 відсотків. Частка НТВ в Грузії більше, ніж частка державного каналу, - 10 відсотків. Я не хочу сказати, що грузинське телебачення більш об'єктивно по відношенню до російської дійсності. Тут, мабуть, симетрично тенденційні і російські канали по відношенню до Грузії, і грузинські стосовно Росії.

- Чи існують заборони щодо Росії?

- Ні, ніяких абсолютно. Є природна роздвоєність свідомості грузинів. Вони дуже добре ставляться до росіян і дуже погано - до Російської держави. Тому є причини, про які не говорить російське телебачення, висвітлюючи грузинські теми: це Абхазія, де відбувається повзуча російська анексія, Осетія і багато інших питань. Російські ЗМІ висвітлюють ситуацію однобічно, не пояснюючи підгрунтя подій. Тому у російського обивателя складається враження, що Грузія - ворог.

- А в Грузії як підноситься ситуація в Росії?

- Там дуже болісно реагують на позицію Росії. Адже для Росії військові бази та інше - тема третьорядна, а для грузинів - головна. Але жодних установок з приводу того, як зображувати, що відбувається в Грузії, немає. Просто є різні позиції телеканалів. Скажімо, "Руставі-2" створювалося наполовину на американські гроші. А "Імеді" лояльніше. Не можу сказати, що воно промосковське, але й не антиросійське. Різні компанії по-різному поводяться, це для них органічно.

- Чи можна сказати, що ця роздвоєність свідомості у відносинах двох країн породжує інформаційну війну?

- У грузинському ефірі - ні. А в російському вона відбувається на рівні реплік Леонтьєва та подібних йому людей, до яких і відносяться відповідним чином. Перед революцією інформаційні війни "розв'язувалися" навмисне для розігріву націоналістичних почуттів людей, які голосували за Саакашвілі. Зараз такого немає, все коливається залежно від коливань самого Саакашвілі.

- А методи контролю за телебаченням в Грузії порівнянні з російськими? У Росії адже у телебачення теж один глядач.

- У Грузії телебачення цілком кероване, а в Росії - зовсім кероване. Раніше грузинське телебачення було як наше ТБ за Єльцина. Після демократичної революції - і в цьому парадокс - воно стало як російське телебачення при Путіні, хоча багато ліберальніше: немає чорних списків, обмеження на критику президента, опозиція без вилучень отримує ефір.

У Росії ж є кремлівські планерки, на яких гендиректори каналів отримують чіткі вказівки , що вони повинні робити, а що не повинні.

- А опозиційні ефірні ЗМІ в Грузії є?

- Ефірних немає. Є більш-менш об'єктивні, не цілком вільні, зайняті самоцензурою, але прагнуть зберегти об'єктивність. Справа в тому, що Саакашвілі поки ще надзвичайно популярний - як Путін в перші роки свого правління. Він розуміє, що сьогодні йому нічого не страшно, але важливо зберігати обличчя перед Заходом. Саакашвілі бачить себе символом революційних змін на пострадянському просторі. І, природно, не може собі дозволити грубо задавити опозицію, задавити телебачення. Нікого не садять, що не звільняють і не викидають. Так, є тиск. Але будь-який уряд неустояної демократії завжди болісно реагує на нашого брата журналіста і хоче його підім'яти під себе. У Грузії це є, але не в російських масштабах.

- У Грузії телебачення зіграло ключову роль в революції. В Україні опозиційний П'ятий канал теж сильно піднявся. Чи можливий у нас такий колапс, що когось прорве і телебачення поведе за собою народ?

- Це виключено, на превеликий жаль. Влада вже зрозуміли, що таке телебачення. І у влади сьогодні достатньо можливостей і досвіду руйнування: я випробував на своїй шкурі розгром НТВ, розгром ТВ-6, знищення ТВЗ. Наполовину ми самі були винні, але вони можуть все. За телебаченням - тотальний контроль. Воно чисто пропагандистський. Просто пропаганда не чорна, а сіра - з вкрапленнями правди, які створюють ілюзію об'єктивності. Воно стало таким, яким потрібно владі. Гірше, по-моєму, нікуди.

- Що ж далі? Адже всі канали вже в одній упряжці ...

- Ви знаєте, людей найменше хвилює, що на телебаченні ситуація гірше нікуди. Я вивчав це питання як обществовед і соціолог. Простий приклад: Ходорковський витрачав мільйони на благодійність. Скільки людей прийшло йому співчувати? Це показник апатії та байдужості суспільства. І далі воно буде, як у радянські роки: боятися і читати між рядків. Ця ситуація буде тривати невизначено довго, поки не впадуть ціни на нафту. Років через п'ятнадцять, можливо, настане кінець нафтової епохи. Тоді почне небудь відбуватися, правда, не було б пізно для самої Росії.

На перемогу демократії у мене надій немає, тому що у нас немає демосу - основи демократії. Путін вибудував авторитарну владу без модернізації. Вона може, на мій погляд соціолога, змінитися другий авторитарною владою, але модернізованій. І мати на меті демократичний вихід. А в найближчому майбутньому демократія не має жодних шансів. Доведеться потерпіти. Головне - не впадати у відчай, а тіпатиметься, як миша в сметані.

Надія Прусенкова, "НОВА ГАЗЕТА"